آمادگی آزمون TOEFL

آمادگی آزمون TOEFL

آ»وزش تافل

معرفی دوره

آمادگی آزمون TOEFL

تافل (TOEFL) که برگرفته از سر واژگان Test of English as a Foreign Language به معنی آزمون انگلیسی به عنوان زبان خارجی است. آزمونی است که میزان توانایی افراد را در زمینه برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در سطح دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی می‌سنجد. این آزمون توسط مؤسسه ETS در دو نوع کاغذی (Pbt) و ایتترنتی (iBT) برگزار می‌شود و در بیش از ۹۰۰۰ دانشگاه و مؤسسه از بیش از ۱۳۰ کشور جهان مورد پذیرش قرار می‌گیرد. تافل اولین بار در سال ۱۹۶۴ برگزار شد و پس از آن تا کنون نزدیک به ۲۰ میلیون نفر در این آزمون شرکت کرده‌اند. تافل کاغذی تا سال ۲۰۰۵ نوع رایج این آزمون بود و از آن پس نوع اینترنتی آن در مراکز و دانشگاهای معتبر دنیا مورد پذیرش قرار گرفته است.iBT شامل ۴ مهارت می‌باشد:

  • مهارت گفتاری /    Speaking
  • مهارت شنیداری /  Listening
  • مهارت نوشتاری/   Writing
  • مهارت خواندن /  Reading

نمره کل از ۱ تا ۱۲۰ می‌باشد. هزینه آزمون ۲۱۰ دلار و اعتبار آن تا ۲ سال است و برای آشنایی با مراکز معتبر برگزاری آزمون در ایران می‌توانید به سایت سازمان سنجش به آدرس www.sanjesh.org مراجعه فرمایید.

سرفصل‌های دوره

ساختار بخش‌های مختلف آزمون TOEFL iBT:

بخشListening

در قسمت listening چهار تا شش lecture و دو تا سه مکالمه پخش خواهد شد. هر کدام از lectureها حدود ۳ تا ۵ دقیقه زمان می‌برند و بعد از شش سؤال از داوطلب پرسیده می‌شود. همچنین هر مکالمه سه دقیقه زمان می‌برد و سه سؤال از آن پرسیده می‌شود.

بخش Reading

مدت زمان این بخش ۶۰ دقیقه است و شامل ۳۹ سؤال می‌شود در ۳ بخش و در هربخش ۱۳ سوال موجود می‌باشد. به دو شکل long format یا short format است. در حالت اول شامل سه متن است که هر کدام ۲۰ دقیقه زمان دارند.

بخش Writing

این بخش شامل دو قست می‌شود:

تکلیف تلفیقی (integrated): در این تکلیف شما باید در ابتدا متن کوتاهی را خوانده (۲۵۰ تا ۳۰۰ کلمه) و سپس به یک سخنرانی مرتبط با متن گوش دهید. بعد از آن باید با استفاده از اطلاعاتی که از متن و سخنرانی به‌دست آورده‌‌اید به یک پرسش پاسخ دهید، ۲۰ دقیقه فرصت دارید تا پاسخ خود را بنویسد.

تکلیف مستقل (independent): در این تکلیف نوشتاری آزمون تافل، سؤالی از شما پرسیده خواهد شد و شما ۳۰ دقیقه فرصت دارید تا متنی در مورد آن بنویسید.

ساختار بخش‌های مختلف آزمون TOEFL iBT:

  • بخش Speaking

این آزمون دارای ۶ بخش می‌باشد که توسط کامپیوتر انجام می‌شود و در پایان جوابهای شما ضبط و به مرکز ETS  فرستاده میشود. زمان آزمون ۲۰ دقیقه می‌باشد.

بخش ۱: ۱۵ ثانیه فرصت دارید تا آماده شوید و سپس به مدت ۴۵ ثانیه به سؤالاتی که از شما راجع به شخصی، مکانی، اتفاقی و چیزهایی از قبیل آن پاسخ می‌دهید.

بخش ۲: همیشه از شما می‌خواهد ۲ موضوع رو با هم مقایسه کنید؛ مثلاً اینکه دوست دارید تعطیلات در خانه بمانید یا به مسافرت بروید، دوست دارید با هواپیما مسافرت کنید یا با اتومبیل شخصی و …

نکته مهم مربوط به بخش ۱ و ۲ این است که برای هر چیزی که درباره آن صحبت می‌کنید باید حداقل ۲ دلیل قانع‌کننده بیاورید و مثال بزنید. برای سؤالات ۱ و ۲ به شما ۱۵ ثانیه فرصت داده می‌شود تا جوابتان را آماده کنید و ۴۵ ثانیه وقت دارید که جواب سؤال را با میکروفن ضبط کنید. مابقی سؤالات بخش Speaking سؤالاتی هستند که به آنها Integrated گفته می‌شود، چون برای این سؤالات باید بر اساس اطلاعاتی که به صورت Reading و Listening به شما ارائه می‌شود، جواب سؤالات را بدهید.

بخش ۳: یک متن کوتاه دارد که معمولاً بصورت اطلاعیه می‌باشد، بطور مثال خبری از طریق سایت دانشگاه منتشر شده و بعد از آن یک Conversation کوتاه دارید که ۲ تا از دانشجوها درباره آن موضوع نظرشان را بیان می‌کنند. شما برای پاسخ به این سؤال باید موضوع اصلی را خلاصه بیان کنید و نظر آن دانشجوها را  هم که در Conversation شنیده‌اید، بازگو نمایید.

بخش ۴: یک متن کوتاه به شما داده می‌شود که ۴۵ یا ۵۰ ثانیه وقت دارید تا آنرا بخوانید. این متن، حالت آکادمیک دارد یعنی مثلاً از یک کتاب دانشگاهی در سطح مقدماتی استخراج شده است. بعد از متن، یک Lecture کوتاه حدود ۲ دقیقه‌ای برای شما پخش می‌شود که در رابطه با متن قبلی می‌باشد. برای جواب دادن به این سؤال باید خلاصه محتوای Reading و Lecture و ارتباط آنها رو توضیح دهید.

بخش ۵: در این بخش یک Conversation وجود دارد. مثلاً توی این Conversation دو دانشجو در مورد مشکلی که برای یکی از آنها پیش آمده صحبت می‌کنند. یکی از آنها مشکلش رو بیان می‌کند و نفر دوم ۲ راه حل برای مشکل فوق پیشنهاد می‌کند. موضوع این گفتگو مسائل مربوط به دانشگاه هست، مثلاً یکی از دانشجوها برای انتخاب تعداد واحد یا گرفتن ترم تابستانی مشکل دارد. جواب شما به این سؤال باید شامل این موارد باشد: (۱) مشکل اصلی چه هست؟ (۲) راه حل‌هایی که ارائه شده است چه چیزهایی هستند؟ (۳) شما کدام راه حل را بیشتر می‌پسندید و چرا؟

بخش ۶: یک Lecture هست که درباره یک موضوع آکادمیک صحبت می‌کند. این Lecture حدود ۳ دقیقه طول می‌کشد و برای جواب دادن به این سؤال، شما باید نکته‌های مهم Lecture را خلاصه کنید و به صورت منظم و دقیق بیان نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *