دوره آموزش معماری داخلی

دوره آموزش معماری داخلی

معماری داخلی 

معماری داخلی به طراحی فضایی گفته می شود که  توسط مرزهای ساختمانی (دیوارها و …) به وجود آمده اند ، همچنین شامل طرح و پلان اولیه نیز  و یا طرح مجدد برای تغییر طرح اصلی و یا تجدید طرح قسمتی از طرح اصلی و نقشه ساختمانی  می باشد . به طور کلی معماری داخلی  به طراحی فضا ، محیط و فرم آن اطلاق می شود و در واقع فرایندی است که در آن قسمتهای داخلی ساختمان (فضای درونی ) با توجه به تمامی جنبه های کاربردی ، زیبایی و…. طراحی می شود .

طراحی داخلی  ، حرفه‌ای چند جانبه است که شامل توسعه کاربری و طراحی داخلی ساختمان و … تعامل با صاحبان پروژه ، مدیریت و اجرای طرح است .

معانی طراحی داخلی شامل موارد زیر می باشد :

  • به معانی اجرای هنر و علم طراحی و ساخت داخلی توسط معمارهای مجاز و معتبر مطابق با هنر و علم طراحی و ویژگیهای فیزیکی
  • عملکرد معمار داخلی به معنای ارایه خدمات حرفه ای طراحی و ساخت داخلی یک ساختمان جهت سکونت یا استفاده افراد می باشد .
  • طراحی داخلی ، اصطلاح عمومی برای توصیف طراحی داخلی ساختمان مطابق با ویژگیهای فیزیکی  می باشد .
  • به سبک یا متدهای  طراحی و ساخت فضای داخلی ساختمان مطابق با ویژگیهای فیزیکی اطلاق می شود .

اگر چه فرم و پلان اصلی یک ساختمان توسط معمار اولیه مشخص می شود اما بازسازی مجدد آن چنین نیست . همین طور که  امروزه مشاهده می کنید ،  در سال های اخیر ، بسیاری  از ساختمان  و بناهای قدیمی ، براساس نیازها ی جدید جامعه بازسازی شده اند که این امر نشان دهنده این است که هیچ ساختمانی نمی تواند کامل و تغییر ناپذیر باشد .

ساختمانهای بازسازی شده ، ممکن است از جهت نمای بیرون کاملا دست نخورده به نظر برسند اما فضای داخلی آن ها کاملا متفاوت شده است وهمین امر متذکر می شود که معمار داخلی نه تنها باید به مکان و جایگاه ساختمان حساس باشد بلکه باید به  اصول طرح اولیه ، استحکام ،  نیازها ،  کاربری ساکنین ساختمانها وسلایق انها توجه کند.

امروزه فضاهای شهری پر از چنین ساختمان هایی است . مثلا ساختمانی که به عنوان بانک ساخته شده تبدیل به رستوران و یا کارخانه ای تبدیل به آپارتمانهای سر به فلک کشیده و یا راه آهنی که به گالری های هنری تبدیل شده است ، البته فشارهای اقتصادی در این زمینه بی تاثیر نبوده است . در آینده نیز ممکن است درفضای داخلی ساختمانها تغییراتی ایجاد شود ، اما در هر زمان می بایست کارشناسان همان زمان  با توجه به تغییرات تکنیکی و تکنولوژی تصمیم بگیرند و اقدام به بازسازی کنند .

یک سری از ساختمان ها بر اساس گذر زمان به دلیل حفاظت های تاریخی ، محدودیت های مالی و متروکه شدن ، تغییری نکرده اند . معماران داخلی کلیه اقدامات مربوط  به بازسازی و تغییر طرح ونقشه اولیه را مطابق با نیازها و تکنولوژی جدید انجام می دهند .

 

معماری داخلی مدرن

سبک و سیاق معماری داخلی مدرن در سال 1919 توسط عده ای از طراحان اروپایی ،  مکتب باوهاوس (bavhas architecture) آلمانی ابداع شد .مکتب باوهاوس در معماری ، بکارگیری فرم و عملکرد در هر نوع طراحی را مطرح میکند . در سبک معماری داخلی مدرن از خطوط و اشکال ساده استفاده می شود و تاکید آن بر کاربرد و عملکردگرایی است ، به طوریکه عناصر تزیینی غیر ضروری کاملا حذف شود . به عقیده بعضی افراد ، سبک معماری داخلی مدرن ، بسیار سرد و بی روح یا بیش از حد ساده و خشن است اما اگر درست برنامه ریزی شود ، حس سادگی و  آرامش را برایتان به ارمغان می آورد .

معماری داخلی مدرن ، کاملا از فضاهای موجود استفاده کرده و ضمن بهره گیری کامل از محیط ، با استفاده از تکنیک های خاص معماری ، برای اپارتمان ها و فضاهای بسیار کوچک مناسب می باشد . سادگی طرح ، فرم های هندسی خاص ، استفاده از رنگ های تند در کنار رنگ های خنثی و ترکیب بندی های غیر متعارف از ویژگیهای اصلی این سبک است .
معماری داخلی ساختمان صرفا جنبه بصری یا ظاهری فضاهای بسته نیست بلکه هدف آن بیشتر برای کاربردی کردن فضا و بهینه سازی استفاده های خاص یک محیط می باشد . به طور کلی میتوان به فرایند عملکردی ، زیبایی شناسی و راهبردی برای رسیدن به هدفی خاص ( کاربری بالا ازمحیط ،زندگی بهینه و پویایی ) اشاره کرد .

در راستای تحقق این اهداف ، معمار داخلی موفق ، علاوه بر رعایت موارد بالا ، باید پاسخگوی تغییرات اقتصادی ، تکنولوژیکی و …… باشد .

به عنوان یک فعالیت انسانی ، معماری داخلی ، دارای سابقه ای طولانیست اما به عنوان یک تخصص و حرفه و دوره دانشگاهی اخیرا مطرح شده است . بسیاری از معماران داخلی پیدایش معماری  و دکوراسیون داخلی  را به عنوان تخصصی مجزا ،  مربوط به اوایل قرن بیستم می دانند . در دهه 1940 عنوان های (معماری داخلی) و( معمار داخلی ) توسط افرادی که اینگونه فعالیت ها را ارایه میدادند مطرح شد . بعد از جنگ جهانی دوم هتل ها ، ادارات ، مدارس و …. از لحاظ طراحی و ترکیبات ساختار فضایی اهمیت ویژه  ای پیدا کردند .

 به طور کلی می توان عملکرد معماران داخلی را به دودسته تقسیم کرد : 

1- عملکرد مسکونی

2- عملکرد خدماتی برای فضاهای اداری و …

در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و تغییر نیازهای افراد ، معماری داخلی نیز حرفه ای رو به رشد است.

درآمد و حقوق طراح داخلی 

به طور کلی میزان درآمد طراح داخلی به تخصص، مهارت و تجربه او بستگی دارد. طراحانی که در شرکت های خصوصی استخدام شده اند، درآمدهای متفاوتی دارند. در تحقیقات اخیر ، در سال 1392 میانگین  درآمد گروه های مختلف مورد بررسی قرار گرفتند . براساس این تحقیقات متوسط درآمد معماران داخلی نیز استخراج شد.

میانگین درامد یک معمار داخلی در اواخرسال 1392 ، 11000000 ریال و حداکثرآن 150000000 ریال بوده است .  ضمن اینکه سابقه و تجربه کاری یکی از  عوامل موثر در تعیین درآمد معماران داخلی محسوب می شود، در قسمت دیگری از این تحقیقات درآمد معماران داخلی باسابقه و معروف محاسبه شده است ، که با افزایش سابقه کاری میزان درآمد و حقوق ماهیانه نیز افزایش می یابد .

تخصص و دانش مورد نیاز حرفه معماری داخلی 

معماران داخلی علاوه براینکه باید کلیه دروس معماری داخلی در دانشگاه ها یا موسسات آموزشی را بگذرانند ، می بایست دارای مهارت های زیر باشند :

  • خلاقیت یا ابتکار در کار یکی از جنبه های مهم در یک طراحی داخلی خوب به شمار می رود . یک معمار داخلی شایسته باید از حس خلاقیت خود در تطابق ویژگی های طرح با نیاز مشتری استفاده کند .
  • مهارت سازماندهی و تعامل پروژه ها ، در حرفه ی معماری داخلی موارد زیادی هستند که باید در نظر گرفته شود تا کار به بهترین نحو انجام شود .مثلا در معماری داخلی یک منزل مسکونی باید با فروشنده کف پوش ها ، نقاش ، کابینت کار ، پرده دوز و برق کار و ……ارتباط برقرار کرد تا کارها طبق برنامه پیش رود .
  • مهارت مدیریت پروژه ، باید کلیه افراد مرتبط و طرح ها را مدیریت کرد تا برنامه به موقع و به نحو احسن انجام پذیرد .
  • مهارت طراحی و مدل سازی کامپیوتری
  • اگهی از مقررات ایمنی ساختمان
  • مهارت ارتباطی موثر با کلیه افرادی که به نوعی در انجام پروژه سهم دارند
  • اطلاع از محصولات جدید ساختمانی
  • توانایی کنترل بودجه و مدیریت آن
  • توانایی حل مسئله و راهکارهای خاص برای مشکلات احتمالی اجرای پروژه

تفاوت مهندسی معماری با معماری داخلی 

دو عبارت مهندس معمار و معمار داخلی معمولا به اشتباه به جای هم بکار برده می شوند . گرچه هر دو بخش مشترکی دارند و هدف هردو بهبود کیفیت زندگی می باشد ، اما مترادف نیستند .
مهندس معماری فردیست که  نقشه کشی طراحی و کلا معماری ساختمان را برعهده دارد . به طور کلی طراح ساختمان است و نظارت مستقیم بر کلیه امور مهندسین عمران ، تاسیسات ، مکانیک دارد . در واقع مهندس معمار ناظر و هماهنگ کننده کلیه امور مربوط به ساخت (ارایه  نقشه های معماری ،محاسبات سازه ای ، تاسیسات ) می باشد اما معمار داخلی تنها با فرم ظاهری فضا سرو کار دارند و عموما دوره های معماری داخلی را گذرانده اند .

بسیار روشن است که علیرغم اشتراک واژه ی معماری این دو عبارت مترادف نیستند و و در حوزه های مختلف فعالیت می کنند .  اگرچه یک طراح ممکن است فضای مناسبی را خلق کند اما مطمئنا نمیتواند بدون تایید  یک مهندس معماراینکار را انجام دهد . به همین دلیل است که بسیاری از معماران داخلی تمامی تحصیلات آکادمیک خود را برای یک مهندس معمار شدن می گذرانند .

در همین راستا موسسه آموزش مجازی پارس اقدام به برگزاری دوره های آموزشی  معماری داخلی و طراحی داخلی و مهندسی معماری نموده است . این دوره های آموزشی ، در قالب بسته های آموزشی کامل ارایه میشود که دانش پذیران بعد از گذراندن این دوره ها و همچنین دریافت مدرک معماری داخلی  می توانند دانش و تخصص کافی در این زمینه پیدا کرده و وارد بازار کار شوند . دوره معماری داخلی  ضمن اینکه ب صورت آنلاین ارایه می شود ، دوره ای صد در صد کاربردی بوده و ارایه دانش و تخصص کافی در این زمینه شما را به سمت حرفه ای شدن ،  پیش می برد .

هفت اصل مهم در معماری داخلی 

1)    نور
2)    فضا
3)    فرم
4)    بافت
5)    رنگ
6)    شکل
7)    حجم
یک معمار داخلی حرفه ای با استمداد و رعایت این نکات ذکر شده ، می تواند به خلق آثار و فضاهای خاص داخلی مبادرت ورزد .

بازار کار معماری داخلی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تعامل فرهنگ های غربی و آسیایی و همچنین تغییر سلایق و نظرات اقشار مختلف جامعه ، افراد همچنان در پی به روز کردن خود و همچنین نوع زندگی و سبک چینش و طراحی فضایی که در آن زندگی میکنند ، هستند . متعاقب این رویداد ، تمامی افراد خواهان سبک زندگی به روش نوین و یا تلفیق آن با نوع زندگی خویش می باشند :

  • افرادی که خواهان زندگی سنتی مطابق با فرهنگ ایرانی می باشند
  • افرادی که خواهان زندگی در فضاهای مدرن و چینش آن هستند
  • همچنین گروهی دیگر که تلفیق معماری اصیل ایرانی و نوع مدرن آن را می پسندند .

امروزه ، معماران داخلی در سطح کشور باید با استمداد از هنر و خلاقیت خود در زمینه معماری و همچنین به کار بردن دانش و تخصص معماری و در نظر گرفتن سلایق عموم بتوانند هنر معماری داخلی خود را به نمایش گذارند . در این زمینه هرچه فرد توانا تر و دارای سابقه و تجربه کافی و همچنین تخصص بیشتر در این زمینه باشد می تواند توجه بیشتری را به خود جلب کرده و رضایت عموم را از سطح کار خود به دست آورد.  و در پی رضایت افراد و همچنین خلق آثار و طراحی های خاص داخلی ،  فعالیت معماران داخلی روز به روز بیشتر شده و در آمد خوبی را نصیب آنان می گرداند . اگر می خواهید معمار داخلی مجربی شوید و همچنین مدرک دوره  را دریافت کنید ، با ما ، موسسه آموزش مجازی پارس در تماس باشید . موسسه آموزش مجازی پارس کلیه تکنیک ها و دانش کافی را در اختیار شما می گذارد .

دروس معماری داخلی 

برنامه ها و دروس معماری داخلی بیشتر به استفاده مجدد و جایگزینی ساختمانها با هدف نوسازی و ابتکار دنبال می شود . برنامه های اخذ مدرک معماران داخلی ، شامل برنامه هایی است که افراد را آماده ی پی گیری  و اجرای اهداف کاری می کند ، تا بتوانند به عنوان یک معمار داخلی عملکردی مناسب داشته باشند . این برنامه ها و دروس آموزشی شامل ساخت در معماری ، استانداردهای ساخت ، استانداردهای امنیت ، استفاده بهینه از فضا و …… می باشند .

موسسه آموزش مجازی پارس با ارایه کلیه دروس آموزشی دوره معماری داخلی ، و همچنین آموزش نکات لازم و زیربنایی معماری داخلی ، افقی روشن در مقابل دانش پذیران این دوره می گستراند و همچنین را ه را برای ورود به بازار کار و اشتغال هموار می نماید . این دوره با توجه به آنلاین بودن آن ، ضمن صرفه جویی در زمان و هزینه ، هیچگونه مانعی برای شاغلین علاقمند به این رشته ایجاد نمی کند و افراد می توانند با اشتغال تمام وقت در دوره معماری داخلی شرکت کنند و گواهینامه معماری داخلی را دریافت نمایند .

 

سرفصل بسته ی آموزشی

به دلیل تطابق با دانش به روز و مورد تایید استانداردهای جهانی، امکان بروز رسانی و تغییر سرفصل ها وجود دارد.

فصل اول  

  • آشنایی با اصول اولیه معماری
  • تاریخچه معماری
  • مفهوم معماری،طراحی و دکوراسیون داخلی
  • تعریف فضا در معماری
  • هندسه در معماری
  • پرسپکتیو
  • سواد بصری و عناصر پایه در معماری
  • مبانی هنرهای تجسمی
  • تنظیم شرایط اقلیمی در معماری
  • تاثیر اقلیم در معماری

فصل دوم   

  • کاربردهای رایانه ای در معماری داخلی
  • کاربرد کامپیوتر در معماری
  • طراحی با دست یا رایانه
  • معماری غیرخطی
  • معماری بیونتیک
  • 3DMAX در معماری

فصل سوم  

  • انواع طراحی داخلی
  • رابطه فرهنگ و معماری
  • شهرسازی
  • زندگی
  • سبک زندگی و معماری
  • طراحی مجتمع مسکونی
  • دسته بندی ناحیه ها در محیط مسکونی
  • فضاهای مختلف مسکونی
  • مراحل طراحی پروژه مسکونی
  • اصول کلی طراحی معابر در یک سایت مسکونی
  • نحوه طراحی ساختمان اداری
  • مبانی نظری طراحی مجتمعهای تجاری- اداری  از منظر جایگاه معماری
  • طراحی ویترین
  • طراحی فضای مشتری
  • طراحی فضای فروشنده
  • فضاهای ورزشی و تفریحی
  • معماری فروشگاه
  • تاریخ معماری فروشگاه
  • معماری فروشگاه ارگانیک:
  • غرفه آرایی نمایشگاهی
  • اهداف عمده در طراحی و ساخت فضاهای نمایشگاهی:
  • ویژگی های اساسی فضاهای نمایشگاهی:
  • مدیریـت تخصـصی نمایشـگاهها

فصل چهارم    

  • طراحی
  • طراحی دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک
  • سبک‌شناسی طراحی داخلی
  • 7اصل در طراحی داخلی
  • نظریه های پسامدرن در معماری
  • تفکر پسامدرن و خاستگاه های آن
  • درونمایه های پسامدرن معماری
  • عوامل تعیین کننده فرم ساختمان در معماری پسامدرن
  • انواع پرده و کاربرد آن در طراحی داخلی
  • هوشمندسازی ساختمان و مزایای آن
  • مزایای هوشمندسازی ساختمان
  • هوشمندسازی یکپارچه ساختمان
  • اجزای سیستم مدیریت ساختمان
  • طراحی دکوراسیون فضای باز
  • طراحی مبلمان در دکوراسیون داخلی
  • شیشه و کاربرد آن در معماری
  • آشنایی با برخی گیاهان در طراحی فضای سبز
  • استفاده از گیاهان در معماری

فصل پنجم    

  • نور در دکوراسیون داخلی
  • اصول نور پردازی در دکوراسیون داخلی
  • انواع نورپردازی
  • شدت روشنایی
  • انعکاس های ناخواسته
  • انتخاب مستقیم روشنایی
  • محل قرارگیری چراغ ها
  • نورپردازی آشپزخانه به روش اصولی
  • نورپردازی در فضای حمام و دستشویی
  • نورپردازی هال،راهرو
  • شیوه های ساخت انواع ماکت های معماری و معماری داخلی

فصل ششم    

  • عکاسی در معماری
  • اصول عکاسي معماري
  • اصول اولیه و تقارن
  • استفاده از نماهاي نامتعارف در ساختمانها مدرن
  • نقش نور در عکاسي معماري
  • استفاده از نورپردازي صحيح در نشان دادن حجم ساختمان
  • استفاده از سايه ها در بنا
  • قاب کردن تصوير با کمک طبيعت
  • نسبت طلایی در معماری
  • کاربرد عدد طلایی در معماری

فصل هفتم    

  • رنگ در معماری
  • نقش رنگ  درمعماری
  • توصیف رنگ
  • رنگ در سطوح واحجام
  • اصول هماهنگی رنگها
  • رنگها و ارزش رنگهای متشابه
  • ترکیب بندی خنثی ولی یکنواخت
  • رنگ بندی‌های سرد و یکنواخت
  • رنگبندی گرم و یکنواخت
  • رنگبندی‌های متشابه یا همگن
  • رنگبندی‌های مکمل
  • رنگ و نور
  • رنگ در معماری اسلامی
  • تأثیر رنگ ها در فضا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *